пʼятницю, 1 лютого 2008 р.

Соціальні медіа в Україні - крига скресла!

Рік тому, під час семінару для групи піарщиків (мушу сказати, достатньо "просунутих") я почала говорити про Веб 2.0, соціальні медіа, блоги і т. д. Мені було дуже складно зрозуміти, чому більшість аудиторії реагує так пасивно, аж доки один зі слухачів, мабуть, найсміливіший, не пояснив: "Ну чого ви стільки про це говорите? Інтернет - це для лузерів, соціально неповноцінних людей, яким не вистачає спілкування в реальному житті. От вони сидять і щось там пишуть собі..."

Фаст-форвард на 12 місяців уперед, тобто у вчорашній день. Про соціальні медіа я говорила із членами PR-Комітету ЕВА. Ключові моменти можна побачити у презентації "Social Media: From Geek Paradise to a Business Tool" на SlideShare. Готуючи презентацію, я активно посилалася на дані Максона Пуговського і Германа Богапова, а також на дослідження Edelman Trust Barometer і Forrester "Social Technographics", за що їм, а також багатьом іншим блогерам, які сформували моє ставлення до цього питання, дуже дякую.

Перед початком презентації я задала аудиторії кілька питань. Виявилося, що практично ніхто не має свого блогу (за винятком моїх же колег з Nords PR в аудиторії та ще кількох ЖЖ-юзерів), проте приблизно половина читає блоги, дві третини коментують пости і новини в Інтернеті чи постять на форумах, і всі регулярно "гуглять" свою компанію та своє власне ім'я. Тобто про силу Інтернету знають всі, але мало хто знає, як її використати з толком для своєї компанії.

Всю презентацію, яка зайняла рівно годину (тобто удвічі довше, ніж я планувала), я розраховувала агресивно продавати ідею соціальних медіа як інструменту для розвитку бізнесу. Засновуючись на попередньому досвіді, я очікувала пасивно-агресивної реакції. Проте її не було. Навпаки, люди сприймали все дуже позитивно, і навіть не протестували, коли я для прикладу послалася на наш таки блог Nords PR як приклад результативного використання соціальних медіа (за що дуже дякую всім, хто нас читає і спілкується з нами на блозі).

Після презентації кілька слухачів сказали мені, що змінюють своє ставлення до блогів у позитивний бік. А один професіонал, якого я дуже шаную, навіть задумався над створенням власного блогу (як тільки він це реалізує, я поставлю на нього лінк).

Для мене все це насамперед означає, що, хоча українська PR-галузь і винна в тому, що відстає у плані освоєння нових комунікаційних інструментів, все таки переломний момент настав. В міру того як проникнення Інтернету зростає, і все більше людей виходять у мережу, у PR-ників не буде виходу, їм доведеться доганяти свою аудиторію, замість того, щоб бути з нею на рівні або грати на випередження. Нарешті ми це починаємо розуміти.

Мені було дуже приємно, що я вже можу наводити приклади корпоративних блогів в Україні, наприклад, ПриватБанк та kmbs.

Сподіваюся, ті компанії, які вирішать грати в цю непросту гру, робитимуть це за правилами і не дискредитують самої ідеї. Адже Інтернет повністю змінює принципи комунікації, урівнюючи всіх у правах. Якщо компаніям не завадить їх самовпевненість і звичка контролювати комунікацію, то вони отримають гарний шанс налагодити гарні стосунки зі своїми стейкхолдерами в Інтернеті.

19 коммент.:

Бабич at 1 лютого 2008 р. о 14:01 сказав...

Хотел бы добавить к тридцатому слайду, что блоггинг от имени компании позволяет Вам показать себя как эксперта в PRweb среде для потенциальных клиентов. Просто недавно словил себя на мысли, что я больше не знаю агенств, которые бы смогли бы потянуть web среду в современном понимании этого термина.

Ярина Ключковська at 1 лютого 2008 р. о 14:11 сказав...

Євгене, дякую, ми це десь мали на увазі, коли говорили про маркетингові цілі і про тестування ідей (у тому числі, ми готові пропонувати клієнтам наш власний досвід блоггінгу).

На мою думку, PR дійсно погано приживається в сучасному Інтернет-середовищі, для цього нам треба суттєво змінити спосіб мислення і забути слово "контроль". Але для Nords PR це - один із пріоритетних напрямків, де ми намагаємося напрацювати досвід.

Анонім сказав...

Женя, ну как не знаешь
.....

yaroslav hordiyevych at 1 лютого 2008 р. о 15:48 сказав...

Приватбанк мене розстроїв ставленням до клієнтів і до комментів в блозі.

Також компанії бояться такої "нової" відкритості та вразливості, маю досвід довгого обговорення "ризиків та переваг" запуску корпоративного блогу.

Анонім сказав...

Юра, я имел ввиду традиционные PR агенства, которые занимаються исключительно паблик рилейшнз. В моём понимании Uamaster более заточены на SЕO, SMO и Ads. Поправь меня если я неправ.

Ярина Ключковська at 1 лютого 2008 р. о 16:50 сказав...

2hordiyevych: Така компанія завжди ризикує отримати багато негативу, але мене позитивно вразив той факт, що критичні коментарі не знищуються. ПриватБанку я б рекомендувала більше спілкуватися і друкувати менше корпоративних новин. Вони молодці хоча би вже тому, що перші особи постять і коментують. Подивимося, наскільки їх вистачить і чим все це закінчиться.

Звичайно, компанії бояться - деякі навіть не розуміють, для чого спілкуватися з журналістами, не кажучи вже про блоги і т. д. Головне - перші кроки зроблено.

Ярина Ключковська at 1 лютого 2008 р. о 16:53 сказав...

2vysoven: У вас на сайті написано дослівно таке: "Связи с общественностью наряду с рекламой и стимулированием сбыта являются одним из важных инструментов маркетинга." З такої позиції дуже складно надавати послуги PR, трохи інша парадигма і спосіб мислення. PR в Інтернеті далеко не обмежується "розміщенням статей" і лотереями, чи не так?

З іншого боку, ніша PR в Інтернеті таки дійсно досі пустує. Ми на неї не претендуємо - у нас трохи інші завдання.

Анонім сказав...

Жень мы сейчас как раз выделяем PR (его сетевую часть) в отдельное направление, пока достаточно успешно, потом поделюсь кейсами

2 Ярина Ключковська: А наш сайт это отдельная головная боль, мы сапожники без сайта

Юрий Аксенов at 1 лютого 2008 р. о 17:28 сказав...

Ярино, а перші особи банку знають про те, що "Вони молодці хоча би вже тому, що перші особи постять і коментують"?;)

Ярина Ключковська at 1 лютого 2008 р. о 17:48 сказав...

2юрий аксенов: Думаю, там є кому донести правильні ідеї до самих верхів :) Ще б PR-департамент повноцінний створити, і було б взагалі класно!

2vysoven: Поділіться кейсами, нам так потрібні позитивні кейси, щоб про них розповідати іншим і ростити ринок! До речі, наступна, березнева сесія UAPR-Академії якраз і буде присвячена цій темі: "Що інтернет зробив з PR і як з цим жити".

Юрий Аксенов at 1 лютого 2008 р. о 17:51 сказав...

Ярино, а навіщо? Головне, щоб користувачі вірили:)

Можу розповісти про піар в інтернеті. З прикладами та ін. Але не впевнений, що до мене буде занадто велика довіра...

Анонім сказав...

2Ярина Ключковська: обещаю к ИМУ (конец мая) подготовить шикарный доклад с кейсами (частично их и по дороге буду выкладывать)

Ярина Ключковська at 1 лютого 2008 р. о 18:29 сказав...

Юрію, мене все більше цікавить "справжній" PR, без юзерів-фантомів і анонімайзерів. Якщо на нашому ринку є такі приклади, то мені точно треба про них знати. Так що коліться :) Робіть свій внесок у формування нового покоління піарщиків :)(Хоча ви сьогодні вже й так відзначилися. Це я про ваші прес-релізно-критичні опуси - дуже конструктивно!)

Юрий Аксенов at 1 лютого 2008 р. о 18:37 сказав...

Ярино, а хто каже про фантоми? Саме про справжніх юзерів, маніпуляції, вимірювання та ін. можно розмовляти... На нашому ринкові яскравих прикладів не бачив, але є певні речі, які можно робити. Але ніхто не робить. Тільки не питайте в мене, чому:)

Ось приклад - опуси, на котрі Ви посилаєтесь. Дуже добрий результат. Маніпулюю, так:)

Ярина Ключковська at 1 лютого 2008 р. о 18:55 сказав...

Так ми для вас жертви маніпуляції? :) Давайте не будемо так цинічно :) Мені приємніше про себе думати як про рівноправного учасника дискусії :)

Юрий Аксенов at 1 лютого 2008 р. о 19:03 сказав...

Ярино, ну звичайно, що всі ми - рівноправні учасники дискусії:) Доречі, я дуже задоволений, що дискусія стосується не особистостей, а саме професійної теми. Отже, добра аудіторія. Продовжує рости:)

Ось Вам і піар: люди вдячні, тож дайте їм щось цікаве. Непоганий, доречі, приклад: відвідуваність помітно зросла:)

Анонім сказав...

Долучуся до дискусії. Я помітив, що зараз вже з"являється аудиторія для якої можна писати і яка читатиме. Наприклад, я познаходив купу знайомих у соціальних спільнотах. Мої друзі, колишні колеги й однокласники так само як і я завели швидкісний інтернет і звичку перевіряти свою пошту частіше ніж раз на тиждень або на місяць. Поступово життя переходить в онлайн. От я не був на заході в ЕБА, але звичка читати РСС рідер з блогу Нордс робить своє:)

Татьяна Кретова (Бабенко) at 4 лютого 2008 р. о 09:00 сказав...

Ярин!

Шкода, не змогла бути на презентації, проте обов'язково буду на сесії Академії. Тема надзвичайно цікава. І я пам'ятаю ту ситуацію, рік тому, коли і сама казала "в мене на блоги просто часу немає". Час плине - відношення змінюється. Дуже люблю ваш блог :-)

Ярина Ключковська at 5 лютого 2008 р. о 12:10 сказав...

Колеги, привіт! Вибачте, що не відповіла зразу. Відгук на цю презентацію від слухачів і Ваші коментарі на блозі просто надихають на те, щоб старатися ще більше. Відповідальності теж побільшало. Так що дуже-дуже дякую всім, хто нас читає, мені надзвичайно приємно!

А мій блогерський досвід скоро розшириться: UAPR запускає свій блог на Лізі. Як тільки запустимося, обов'язково запощу лінк.