понеділок, 3 грудня 2007 р.

PR - бізнес чи покликання?

Після публікації на профільних сайтах новини компанії Publicity Creating про свої плани на наступні кілька років Данило Ваховський на своєму блозі підняв питання - чи варто PR-агенції оприлюднювати свої маркетингові плани та ринкові стратегії?
На мою думку, слід виділити декілька моментів.
По-перше, ставити кількісні цілі (захопити n%) на такому закритому і динамічному ринку, як зв'язки з громадськістю, де відсутні навіть приблизні дослідження стосовно об'єму, дуже складно. З наявних досліджень можна вказати лише роботу того ж Publicity Creating, яка в лютому 2007 оцінила ринок у 60 млн американських президентів; за даними Всеукраїнської рекламної коаліції об’єм ринку PR­послуг у 2006 становив близько 15 млн. доларів США, експерти PR (UAPR) називають цифру $50­-60 млн., а дослідження видавничого дому 2П® вказують, що об’єм PR-­ринку у 2006 році становив близько $100 млн.
З огляду на розбіжності (до декількох порядків) результатів досліджень, відсутність узгодженої термінології та закритість компаній (яке з PR-агентств добровільно оприлюднило, скажімо, свій оборот?) стає зрозуміло, що ставити перед собою відносні цілі поки що не має сенсу. Можна орієнтуватись на лідерів ринку і приблизно, з власного досвіду, оцінити їх оборот, проте розуміти, що ці цифри непідтверджені.
Інша сторона питання - моральна )) Звісно, PR - це налагодження комунікації та відносин. Проте для Клієнта все це все одно виливається у цифри. Жодна компанія не працює лише заради того, щоб зробити приємне своїм клієнтам. Будь-які комунікації та побудова репутації мають на меті підвищити капіталізацію товару, прихильність споживача, ставлення уряду - перелік можна продовжувати.
Більше того, на моє тверде переконання, Клієнт як бізнесмен повинен розуміти, що PR-агентство - це такий самий бізнес, із чіткою стратегією розвитку, розумінням вимог ринку та професійним управлінським складом. Це лише піде на користь довгостроковим партнерським відносинам, коли Клієнт знає, що може покладатись на Агентство через рік та більше.
І, нарешті, третя сторона цього питання - як компанія, що надає послуги із стратегічних комунікацій та планування довгострокових корпоративних та маркетингових комунікацій, PR-агенція повинна й сама демонструвати ці навички стосовно свого розвитку, щоб не стати героєм приказки про "чоботаря без чобіт". В одному подкасті я почув чудову фразу - "we PR people often talk to businessmen about their business in communication terms (coverage, messages, etc), while we should talk to them about communication in business terms".

PS Поки писав цей пост, натрапив на непогану статтю по темі в "Повітря вартістю $100 млн" в Українській столиці . Ще раджу переглянути інтерв'ю з Яриною Ключковською на сайті агентства Starget - там теж є оцінки розвитку галузі PR в Україні.

PPS Ледве не забув - я теж за те, щоб покращити світ, проте, як казав герой "Thank you for smoking" Нік Нейлор, цей бізнес непогано оплачує закладну ))).

2 коммент.:

Ярина Ключковська at 3 грудня 2007 р. о 20:28 сказав...

Абсолютно погоджуюся практично з усім, що тут сказано. PR - це бізнес, проте немає жодного внутрішнього протиріччя між прагненням заробляти гроші і робити добро. Звичайно, багато з нас виховувались і формувалися у соціалістичній школі, коли суспільство протиставляло поняття "гроші" та "добро". Здається, пора навчитися розуміти, що в довгостроковому плані виживе і буде успішним бізнес, який справді робить добро. Саме тому й потрібен такий механізм суспільного контролю як репутація. Кому ж про це знати як не нам? :)

Ярина Ключковська at 4 грудня 2007 р. о 16:22 сказав...

Ще 5 копійок: ось остання оцінка обсягу ринку UAPR: обсяг ринку PR у 2007 році - 80 млн. доларів. Сюди не входить політичний PR, внески на благодійність і спонсорство, а також розміщення advertorials чи інших платних розміщень, обсяг яких у грошовому вираженні ми оцінюємо приблизно у таку саму суму. Прогноз на 2008 рік - за тими самими параметрами, зростання на 25%, тобто до 100 млн. доларів

Тобто 2007 рік суттєво перевищив всі наші прогнози, і ми вважаємо його роком найбільшого кількісного зростання нашого ринку, що виразилося у рості бюджетів, розвитку функції PR у компаніях і появі багатьох нових гравців на ринку PR-послуг (у тому числі й нас :) ). Тепер настав час якісного зростання.