неділя, 16 вересня 2007 р.

Що треба знати українському піарщику?

Від PR-Форуму на REXі пройшло вже кілька днів, емоції стихли, і тепер можна спокійно поговорити про те, що тримало відвідувачів у конференц-залі №3 Експо Плази на Нивках, який організатори REXу відвели для ідеологічних баталій піарщиків. А баталії таки були, принаймні, протягом "ток-шоу", яке модерувала Руслана Пліс із Publicity Creating. На превеликий жаль, після бурхливого і тривалого обговорення PR-стратегії з клієнтом, обговорення проблеми тендерів на PR-послуги довелося пропустити. Зате дискусія на вічну тему "платити чи не платити" не розчарувала: ті самі аргументи, та сама непримиренна позиція протилежних сторін, ті самі колоритні персонажі з безапеляційним "платив, плачу і буду платити"... Чесно сказавши, після 5 років цих нескінчених розмов ця тема вже трохи обридла, і навіть іннуендо на навколосексуальні теми вже не в стані оживити цю тему для мене. Тому відсилаю читачів до висвітлення ток-шоу на сайті Publicity.kiev.ua і Reklamaster.

Проте найбільше зачепила мене дискусія про кадрову кризу у нашій професії. Попри брак часу, дискутанти зачепили цілу низку болючих для галузі питань: звідки брати фахівців? як потрапити на роботу студентові? що повинен знати піарщик? чи потрібна піарщику спеціальна освіта?

Зокрема, останнє питання актуальне не лише для молодого українського PR, який ще переживає перехідний вік з усіма гормональними коливаннями і духом протиріччя. Виявилося, навіть у США, на батьківщині PR, більшість "пересічних громадян" сумніваються у тому, що освіта піарщика повинна відрізнятися від освіти, наприклад, філолога чи журналіста. Не так давно журнальчик під назвою "The Princeton Review" опублікував статтю, в якій майбутніх студентів університетів переконували, що "Стара приказка каже: реклама бреше про продукт, а піар бреше про компанію". Далі автор статті заявляє: "Хоча деякі університети пропонують ступені у сфері зв'язків з громадськістю, більшість практиків галузі погоджуються, що не не є необхідністю". Посилаючись на ту саму абстрактну більшість, автор стверджує, що широка гуманітарна освіта є достатньою для того, щоб працювати у сфері PR: "Якщо ви можете написати реферат про Данте, то зможете написати і прес-реліз".

Стаття викликала справжнє цунамі в PR-середовищі: від популярних форумів для середньої ланки і початківців (myragan.com) до форуму "монстрів" PR у всьому світі (PR Conversations).

Погоджуюся з тим, що навички письма, грамотність і широка обізнаність є важливими складовими навичок для PR-спеціаліста. Проте жодна філологічна освіта не дасть майбутньому піарщику уявлення про психологію, соціологію, основи менеджменту, маркетинг, медіа-планування і з десяток інших речей, необхідних у нашій професії. До речі, більшість із цих знань і навичок називали й учасники дискусії на REXi. Заради справедливості скажу, що моя перша освіта - порівняльне літературознавство, і навички письма, напрацьовані у результаті написання нескінченних рефератів і досліджень, мені точно знадобилися. Так само, як придалися і семінари з культурології, конспекти з соціології і навички полеміки, набуті на семінарах у Києво-Могилянській Академії. І все-таки, я впевнена, що, не отримавши освіти у сфері PR у San Jose State University, я б менше вчилася на досвіді інших і більше - на власних помилках. Принаймні, питання "платити чи не платити" переді мною вже не стоїть :)

А які навички і знання вважаєте необхідними для нашого фаху ви?

6 коммент.:

Анонім сказав...

Володіння мовою дуже важливе. Думаю - вирішальне. Мурашки по спині біжать від деяких "перлів" колег по цеху. І справа навіть не в тому, що у більшості з них неорганічна і покалічена українська. Вони і російською, ніби рідною, пишуть так косноязычно, що соромно буває. І питання навіть не гуманітарній освіті, а в рівні освічченості і начитаності загалом. На жаль, доводиться визнати, що серед українських PRщиків надзвичайно багато неуків і недоучок. Саме тому що немає чіткої концепції того, що має знат такий фахівець, вважається, що PR-ом може займатися будь-хто. Дуже багато серед колег людейх з надзвичано поверховими знаннями про все потрошку і відсутністю фундаментальних знань про щось конкретно. Юристом ніколи не візьмуть особу без диплому юрфаку. але PR-щиків купа з найекзотичнішими дипломами чи навіть без них... Такі люди в першу чергу дискредитують професію.

Ярина Ключковська at 19 вересня 2007 р. о 17:35 сказав...

Погоджуюся з тим, що за мовними огріхами іноді важко роздивитися ідею. А що стосується більш чіткої системи професійної акредитації піарщиків, то ця тема активно обговорюється у світі. У більшості країн існує та чи інша форма професійної акредитації, коли фахівець складає іспит на профпридатність. Проьлема з такими гуманітарними професіями як наша, що дуже важко сформувати набір критеріїв, яким повинен відповідати фахівець. До того ж, галузь змінюється так швидко, що забезпечити відповідність акредитованого фахівця саме сучасним вимогам дуже складно.

YuliKo at 20 вересня 2007 р. о 18:51 сказав...

Доброго дня, Ярино!
На мій превеликий жаль я не змогла бути присутньою 11 вересня на PR-Форумі на REXі, але теми, які там піднімалися є дуже болючими для мене як для молодого фахівця. Питання про необхідність фахової освіти з PR стояло для мене особливо гостро, тому що перша моя освіта - магістр екології Києво-Могилянської Академії. Коли я відчула, что хочу далі розвиватися саме у напрямку зв'язків з громадськістю, зрозуміла, що без другої освіти не обійтись. Поки що не маю фінансової можливості отримати другу вищу освіту (взагалі то хотілося б пройти навчальну програму CIPR) і вирішила для початку пройти короткострокові курси (3-4 місяці). На мою думку такі курси повинні дати базове розуміння основних моментів і, при бажанні, людина зможе після таких курсів розвиватися далі, маючи вже намічений напрямок і стежку. Поки що зупинила свою увагу на Вищій школі реклами, іміджмейкінгу та піару, заснованій на початку при державному університеті ім.Т.Шевченка.
Дуже хотілося б дізнатися Вашу думку: як Ви ставитесь до таких короткострокових курсів з піару і що чули саме про Вищу школу реклами, іміджмейкінгу та піару??? Яку вона має репутацію у професійних колах?
Чи варта вона витраченого часу та грошей?
Буду дуже вдячна за відповідь.
Юлія Коваленко

Ярина Ключковська at 21 вересня 2007 р. о 10:13 сказав...

Юлю, дякую за запитання. На жаль, недостатньо знаю про Вищу школу реклами, іміджмейкінгу та піару, лише один раз там читала лекцію. Проте можу сказати, що будь-яка навчальна програма хороша рівно настільки, наскільки в ній хороші викладачі. Тому, перш ніж обирати програму, раджу подивитися, хто викладачі і який у них практичний досвід. А взагалі б я вам радила почати з самоосвіти і практики в агентстві. Формальна освіта вам знадобиться потім, коли виникне потреба систематизувати накопичені знання.

Анонім сказав...

Доброго дня, Ярино!
Дуже Вам вдячна за вчасну пораду. Я погоджуюсь з Вами і вирішила шукати цікаве піар-агенство, в якому зможу розпочати свою кар'єру в сфері зв'язків з громадськістю, тим часом продовжуючи свою самоосвіту.
Юлія Коваленко

Володимир Дегтярьов at 11 жовтня 2007 р. о 15:29 сказав...

Юліє, надсилайте резюме - dehtyarov_at_nordspr.com.ua Обіцяти нічого не будемо, проте розглянемо обов'язково )).