вівторок, 19 серпня 2008 р.

PR продає?

Кожного разу перед зустріччю з новим клієнтом я остерігаюся одного єдиного питання: а наскільки наша з вами співпраця збільшить мої продажі? (Про компанії, для яких зв'язок репутації і прибутків очевидний не говоримо).

Я досі не знаю, як правильно на нього відповісти. Сказати що PR напряму не впливає на продажі – втратити інтерес клієнта, починати освітнью програму з розповідями про капіталізацію і переваги виплеканої роками репутації – справа довготривала і в більшості випадків не виправдана.

Для мене питання «для чого мені піар, якщо він тут і зараз не збільшить мої продажі» – те саме, що питання школяра, який говорить батькам – «для чого мені інститут, якщо тут і зараз він не принесе мені грошей».

Бажання синиці в руках вщент руйнує можливість отримати і журавля і небо.

Однак, я не про те.

А про те, що ж таки впливає на ці продажі. І як за допомогою PR-інструментів ці фактори посилити або використати.

Вважається, що на продажі впливають:

  1. Динаміка ринку
  2. Сезонність
  3. Активність конкурентів
  4. Законодавство
  5. Товарний асортимент
  6. Ціноутворення
  7. Клієнти, дилери, посередники
  8. Канали збуту
  9. Персонал і ступінь його лояльності до власної компанії.
  10. Активність компанії на ринку.
  11. Надійність компанії
  12. Обслуговування
  13. Менеджмент

Спробую проаналізувати деякі з них.

Динаміка ринку.

Коли росте ринок – продажі ростуть разом з ним. Однак, ринки ростуть не завжди і не постійно.

При рості ринку – PR допомагає отримувати максимальну вигоду від росту, інформуючи цільові аудиторії про ріст, збільшувати капіталізацію компанії і привабливість для потенційних інвесторів (якщо клієнт про це задумується, тут вступає в силу IR (Investors relations) та талановитих потенційних працівників

При стабілізації ринку позитивний імідж дозволяє зберігати позитивну динаміку продажів, і в будь-якому разі – залишатися у кращій позиції, ніж конкуренти. З точки зору ціни або з точки зору об’ємів (Як відомо, дохід це ціна помножена на об'єм).

При спаді – зберігати завойовані позиції за рахунок лояльності споживачів та репутації в підрядників, постачальників і т.д.

Ідеально використати ріст ринку для побудови взаємовідносин з цільовими аудиторіями і користуватися (і підтримувати) їхньою лояльністю в інші періоди.

Так само можна використовувати і сезонність.

Cезонність – реалія багатьох бізнесів, але не всіх. «Несезонність» бізнесового і політичного життя, PR може використати, для того, щоб нудьгуючим за новинами журналістам подати цікавий інформаційний привід. І отримати за це хороші відгуки ЗМІ і поінформованість клієнтів.

Продажі однотипних товарів чи послуг залежать від ціни. А готовність клієнтів платити більше і частіше – від лояльності клієнтів. Лояльність - від того, що вони знають про продукт і компанію. Лояльні клієнти готові платити більше просто тому, що вірять в продукт чи схвалюють діяльність компанії. Людям приємно усвідомлювати, що просто купуючи щось, вони роблять свій внесок у суспільно-вагомі проекти. Виходить, саме PR може допомогти вийти з території цінових війн і не зважати на демпінг.

Один з важливих чинників, що впливають на капіталізацію компанії, є її надійність. Цей чинник важливий не тільки для репутації компанії, але і для продажів. Причому, не лише для банків, страхових компаній чи інвестиційних фондів, а й для звичайного продуктового магазину. Де клієнт хоче завжди бачити улюблений йогурт, який купує перед роботою, наприклад, о 7.50 ранку (він повинен бути свіжим). Є категорія людей, які поїдуть на інший кінець міста, знаючи, що там є потрібний для них продукт чи пролетять півсвіту (і заплатять за це будь-які гроші) за послугою потрібної якості. Головне – упевненість, що там справді є те, що потрібно. Надійність – основна риса друга, якому можна подзвонити о 4 ранку. Якщо клієнту донести, що ваша компанія – друг, який ніколи не підведе – ви отримаєте цього клієнта назавжди. А дружба і довіра здобувається не гаслами, а справами, добре і неголосно прокомунікованими.

Завоювати довіру і прихильність покупців допомагає якісне обслуговування. Воно також рятує ситуацію, коли клієнт свій улюблений йогурт не знаходить. Зрештою, хороше обслуговування рятує у більшості випадків. Обслуговування залежить від кваліфікації та лояльності працівників (внутрішній PR) та від корпоративної політики ( і від того, наскільки якісно вона до працівників донесена). До речі, статистика підказує, що найбільш лояльними стають ті клієнти в яких виникли проблеми і компанія їх успішно і швидко вирішила. Особисто я досі розповідаю про банк, який зробив мені картку і страховий поліс за 2 дні, а потім працівник банку ще й чекав на мене в п’ятницю до 6 вечора, щоб віддати мені документи, бо в понеділок рано в ранці я відлітала до Лондону у відрядження. Чим не PR?

Крім того, PR дозволяє насичувати інформаційне поле власною присутністю, отримуючи увагу не лише клієнтів, а й таких цільових аудиторій, як посередники, постачальники, органи влади, місцеві громади, співробітники. Їм завжди приємніше мати справу з компанією надійною, відповідальною, соціально зорієнтованою і т.д., про яку вони знають багато хорошого. Якщо ви самі не говорите про себе, це не означає, що про вас не говорять інші, і не факт, що саме те, що б вам хотілося. Про це – читайте у наступному пості.

5 коммент.:

Владимир Гайдаш at 19 серпня 2008 р. о 13:28 сказав...

З нетерпінням чекаю на наступний пост!

Ярина Ключковська at 19 серпня 2008 р. о 14:48 сказав...

Хороший пост! Навіть посперечатися нема з чим :)

Анонім сказав...

Дійсно змістовний та цікавий пост. Дякую!

До речі, нещодавно теж писав у своєму блоззі про PR, який продає.
Виявилося, що іноді я дійсно продаю :)

Таїсія Стадніченко at 22 серпня 2008 р. о 14:20 сказав...

Дякую! Завжди рада бути корисною і ділитися своїми спостереженнями!

Татьяна Кретова (Бабенко) at 26 серпня 2008 р. о 21:44 сказав...

цікаво. читаю блог у відрядженні в туреччині. і от, що цікаво. Країна робить все можливе аби створити собі європейський вигляд. гарний аеропорт - але вже через пару кроків валяються навалені сумки "lost and found", гарно (просто як у Німеччині) під'їжджають таксі по черзі по лінійочці (не так як у Борисполі) проте вже наступного моменту, не знаючи адреси, таксисти збираються вкупу і кричать одне одному, де знаходиться цей клятий готель... от і задумуєшся... скільки все ж таки знадобиться країні часу аби форма стала суттю... тоді мабуть і піар почне продавати :-)